I'm Back!

 



Assalamualaikum. Lama dah teringin nak update blog yang berkurun ni tapi masa mencemburui. Haha. Last update pun 2019 yeeee. 2020 memang sepi terus sebab tengah cuti tanpa gaji selama setahun. Nanti kita cerita macam mana nak minta cuti tanpa gaji untuk kakitangan awam okay 😊

Lepas dah cuti setahun ni bermula kembali la jadi pasangan jarak jauh. Cuma beruntung sebab start 27 Januari 2021, PJJ boleh rentas negeri. Cuma sekarang je dah masuk fasa "lockdown" , kerajaan dah hentikan kebenaran rentas negeri bagi pasangan PJJ. Takpe. Kita tunggu musim covid ni reda dulu. Sis okay je sebab tahun 2020 dah setahun cuti panjang. 24 jam hadap muka suami HAHAHAHA.

Walaupun perit juga masuk fasa PJJ balik tapi atas dasar tuntutan kerja kena la juga balik ke negeri asal. Alhamdulillah tahun 2021 ni semangat untuk kerja tu rasa segar walaupun kadang-kadang stress tapi, tak seteruk tahun 2019.

2019 tu sebenarnya fasa "depression". Bermula lepas raya, lepas tu masuk wad seminggu sebab denggi dan lepas tu berlarutan sedih tanpa sebab beberapa bulan. Mula-mula ingat sebab berpisah dengan suami je jadi stress. Tapi rasanya ada sebab lain. Sepanjang beberapa bulan tu selalu sakit, hari-hari rasa penat nak pergi kerja, berjalan sikit memang jantung laju sangat, berdebar tanpa sebab, selalu pening sampaikan doktor cakap migrain, selalu rasa bumi berpusing-pusing kalau tengah berjalan atau solat, selalu berkurung, makan terlampau banyak sebab setiap masa lapar. 

Aku ada lah buat online mental health check yang kena jawab soalan tu. Buat selang beberapa hari selama 4 kali. Keputusan makin lama makin teruk. Pergi jumpa doktor cerita pasal kesihatan tapi doktor cuma bagi ubat biasa jelah. Takut nak pergi ke bahagian psikiatri dekat klinik sebab takut orang cakap "gila". Aduh. Satu kesilapan ye. Sesiapa yang jadi macam ni tolong la pergi jumpa pakar bahagian psikiatri.

Lepas bincang dengan suami, aku buat keputusan nak berehat setahun. Keputusan tu bukan macam perbicangan. Lebih pada aku sendiri nekad dan aku nak suami setuju dengan keputusan. Hahaha. Biasalah perempuan kan. Alhamdulillah dia setuju walaupun masa tu tak prepare apa-apa untuk kewangan kami berdua.

Alhamdulillah juga sebab sepanjang 2020 yang aku cuti tanpa gaji tu aku rasa semangat dah kembali pulih. Bebas dari masalah keliling. Rasa tenang. Rasa macam keputusan aku tu paling tepat. Untuk tahun ni pun aku kembali dengan semangat baru. Sekarang ni tak boleh balik jumpa suami pun tak rasa hiba sangat.

Cuma kannnn, kalau berjumpa tu mesti paling sedih masa nak balik. Konon tak nak menangis tapi itu semua pembohongan besar! Hahaha. Tapi kejap jelah. Tak melarat macam sebelum ni pun. Semoga terus macam ni lepas ni. 

Dah banyak pulak aku tulis. Next time aku share pasal cuti tanpa gaji tu okay! Byeeee.💋

Comments

Wak Lat said…
jgn nangis2 naa., kene buat baby cepat2 nnti xyah nangis2 lg., ;p
lepat said…
salam tuan rumah...

bykan selawat ..istighfar.... jgn biarkan depres tu....
membahayakan kesihatan mental dan fizikal....

ape-ape pun... moga seme selamat..

weken blogwalking huhuuh

Popular posts from this blog

life being as an accountancy student .

Resepi Tat Telur yang sedap memang sedap! :)

Resepi: Cornflakes Madu @ Honey Cornflakes