tempek gambar dekat blog dan facebook.

hai awok awok yang comel dan katang sokmo. aku dah habis intersesi. yes. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar :') lulus dengan cemerlang atau tak itu kerja Yang Maha Kuasa. aku ni mampu berdoa supaya semua lulus dengan cemerlang. jadi sementara jadi penanam anggur yang bertauliah, memang aku selalu kat sini. so please, jangan nak menyampah sangat dengan aku okay. sebab aku sayang korang.




tempek gambar sendiri kat blog memang ramai yang buat. termasuk aku sendiri. tapi, lately ni aku dah tak letak lagi gambar sendiri. sebab aku takut. aku takut kalau aku mati nanti, orang duk tengok gambar-gambar aku dekat blog ni. nanti sape yang nak tolong delete gambar-gambar blog aku ni? memang aku ada buat preparation di mana aku dah save password skali dengan email dekat tepon. supaya kalau Allah panggil aku nanti, ada orang boleh cek telefon aku dan tutup semua akaun yang aku ada.

aku tak lah nak bajet alim sangat. cuma tak tau lah kenapa sekarang baru rasa takut dengan sume ni. mungkin Allah nak tolong aku dekatkan diri dengan Dia. entri-entri sebelum ni yang banyak gambar aku pun aku dah delete. kalau ada yang terlepas pandang tu nanti aku cek lagi. kat facebook pun ade satu keping je gambar aku. tu pun dari belakang dan bahagian atas je.

aku nak bagitau dekat kawan-kawan facebook aku supaya delete gambar-gambar yang ada aku kat album-album kat facebook. tapi, aku tak tau nak bagitau macam mana. aku tak nak nanti aku dah takde kat dunia ni, orang tengok gambar-gambar tu dan aku lagi terseksa kat alam sana. aku dah banyak buat dosa dan aku tanak terus ada dosa lain yang bertambah-tambah. so, kawan-kawan facebook kalau ada baca ni, please alert. tolong la delete gambar yang ada aku. aku harap ada orang faham dan hormat keputusan ni :)



‎” DEMI ALLAH , SEANDAINYA JENAZAH YANG SEDANG KAMU TANGISI ITU BOLEH BERBICARA , LALU MENCERITAKAN ( pengalaman sakaratul mautnya ) PADA KAMU SEKALIAN , NESCAYA KAMU AKAN MELUPAKAN JENAZAH TERSEBUT DAN MULAI MENANGISI DIRI KAMU SENDIRI . "
~  IMAN AL - GHAZALI .

Comments

ridoma said…
untuk tujuan keselamatan juga, sekarang macam-macam boleh jadi
Solihin Zubir said…
sy mmg tak tempek gambar kt blog..
dlu pernah jugak tertampek msa awal blogging dlu.. kt fb pun byk upload gmbr dlu..

tp skrg tetibe rsa mcm malu plak dok tempek2 gmbr sindri byk2 bg org tgok.. huhu..


yg tak tutup aurat tu lagilah kena beringat sebelum mati..
Lady ★ Hanna said…
betol2.. setuju sangat.. sekarang da insaf.. wanita kan perhiasan dunia.. perhiasan yang mahal.. yang hanya mahramnya sahaja yang berhak melihatnya..
Nora Karim said…
betul la kan... akak pun tak banyak upload gmbr sendiri... just upload gambar anak2 je...
alexayussida said…
dalam proses mendelete dan melimitkan juga gmbar2..malu n pk bnda sama yg iqa pk,aib kita sape nk tutup kalo da mati kan...dari sumber2 mcm ni la org bole fitnah mcm2..mintak jauh
@ridoma

yes. tu pun same. skang mcm2 org boleh buat if ltk gmbr dkt internet.
@Solihin Zubir

yg penting skang kite same2 ingat supaya kurangkan gmbr2 :)
@вʋввℓɛ ρσρƨ

yezza ^_^
biarlah mahram kite je yg tahu kite mcm mana. :)
@Nora Karim

anak2 takpe. kecik2 lagi.. hee :)
@alexa yussida

tau takpe kak. sekarang ramai yg ambik kesempatan dgn gmbr2 yg kite upload. tgh sihat mcm ni pun mcm2 org buat. inikan pulak kalau kite dh takde. same2 la kite beringat ye kak :)
Cik Zeeyta said…
terima kaseh m'ingtkan ^__^
kter pown x tao per yg akn jd pd esok lusa kan
SIELA MIKAIE said…
This comment has been removed by the author.
SIELA MIKAIE said…
knp mcm serambce entry nie...terasa insaf pulak..:(
Azhafizah MN said…
samalah kita..takut juga begitu.letak gambar doodle macam MIJ pun ok kan.^__^
Izzatie said…
Betul tuu . I pon nak kurangkan tepek gambar sekarang ni . Macam macam zaman sekarang ni :O
Azmira Yusof said…
terima kasih peringatan yg nie ..

tulah kes pasal arwah adik farahin , dia meninggal dunia , mak dia mimpi pasal dia xtenang .
m!3yr4h_LolLy said…
nice entry iqa. same2 la kite memperbaiki diri masing2. :)
NisaAdnan said…
love this entry so much. tak
salah kalau kita nak berdakwah
kann? nice one sis :')
LuVidA^^ said…
nice. tq for remind back.
rintzpalil said…
Sebaiknya begitu. Kadang2 kita tak tau masa depan kita jadi apa, lalu gambar2 masa lalu kita dijadikan bahan untuk menjatuhkan kita. Siapa tahu!
@SIELA MIKAIE

heee. untuk peringatan kat diri sendiri ni kak :)
@Azhafizah[フィザ]

ha'ah. doodle pun okay. comel pulak tu :P
@Izzatie

haa. betul tu. gmbr kat internet org boleh buat mcm2 :)
@Azmira Yusof

same2 :)

hari tu ade jgk bace psl arwah tu. tu yg jadi lagi takut kalau jd kat kite sendiri :)
@NisaAdnan

thank you :)
tak salah. yg penting cara penyampaian :)
@azrinna

yes. dan sbb tu kite kene limitkan gambar2 kite sendiri :)
cik helena said…
kte jadik takut pulak ne.banyakkk sangat letak gambar dekat fb ngan belog T_T
engkumira said…
betul betul, ada FB guna gambor mira tu, dia x delete-delete lagi, doh la tu gambor lame, free hair, ish x tahu nok wat gane. banyok kali report dh
:(
syazwani ab said…
pesan memesan sesama sendiri :)
saya pun dalam proses buang gambar. hihi
mie said…
gue dulu slalu la nak tampal muka je..
tapi dah segan plak..
ehehhee
@cik helena

heee. takpe kak. take your time if nak buang :)
@engkumira.

tu ah mira. org pun tgk fb tu wujud lagi. ish. bhye la.
@mie

same ah. dulu pun mcm tu. sekarang je mcm ni. hew hew hew

Popular posts from this blog

life being as an accountancy student .

Resepi Tat Telur yang sedap memang sedap! :)

Resepi: Cornflakes Madu @ Honey Cornflakes