hari pertama ku

Salam readers. . .

Pagi tadi aku bangun kul 8.45 ko.kot la kan.lupe lak.huhu.pas aku mandi2,aku ciap2 nak g keje.ececeh..keje la kunun.isk.kebenaran ni tau.haha.aku kene ade kat sane sebelum kul 10 pg.so,sebelum 10 pg tu mmg aku terpacak kat sane.lepas tu aku pegi jumpe kak Nita kat blakang pasaraya tu.die bg aku punch kad and suruh aku isi2 name.aku pun bermonolog dalaman ; huh.ade jugak punch card.huhu.lepas tu aku di bawak oleh seorang uncle yang aku tak tau namenye.aku pun menonong la ikut blakang uncle tu.oh ye.aku keje jurujual kat bahagian kasut.lepas tu aku di bawak jumpe MEI and Kak YEN (maaf ye senior2ku.tak tau eja name kamu.hehe :chinese).

PUKUL 10 PAGI-1 PETANG

Bile aku jumpe Mei,die suruh aku sapu2 lantai kat bahagian towel,kasut and baju baby.aku dah merungut dalam hati ni.yelah.aku pikir,ni ke keje aku kene buat?adoi.aku tak suke.huhu.pastu Kak Yen pulak datang.die gitau lepas sapu2 sampah,amik mop kat toilet then mop lantai lak.aku dah nak menanges time tu.sebab mase tu aku tak tau lagi keje sebenar aku.tapi,aku sabar jelah.aku pun buat la seperti yang disuruh.berpeluh2 aku sey.sabar je lah weh.tapi bukan aku je kene buat.sume kene buat camtu.senior ke,budak baru masuk ke.mmg kene buat.KECUALI yang jadik cashier.lepas siap2 sume keje tu,aku disuruh susun2 kasut lak.time ni Kak Yen dah bagitau yang aku jaga bahagian kasut2 ni.so,aku susun la.huh.aku ni bukan reti sangat menyusun.haha.tapi,kemas jugak la aku susun.lepas tu,aku dah penat sangat.lutut aku ni rase macam nak tercabut dah.aku pun duduk la.sambil2 duduk tu,sempat lagi aku mengelamun.time tu,ngantok toksah nak cakap r.biase lah,waktu2 aku tido tu.hahaha.aku pikir nak je benti keje.penat rupe2nye keje ni.aku ingat best.haha.tapi demi sesuap nasik*ye2 je aku aku nak jugak keje.eh.taklah.aku keje ni nak rase macam mana keje.aku tak penah lagi rase keje.tapi,lepas ni tanak dah keje kot*manje sangat.penat gile seyh!!! Tido,makan online lagi best.blogging lagi la best kan?hehe.sambil mengira2 waktu,tak lama kemudian...

...

...

...

...

...

Taraaaa....pukul 1 sudah tibe.so,mase untuk balik,rehat,makan,aku lapa gile weh.aku kene masuk balik kul 2.disebabkan rumah aku tersangat la dekatnye,aku pon merempit dengan moto ex5 capuk abah aku.hehe..

Vvrrooommm

Vvrrooommm

Maka balik la aku ke rumah ku dengan nasik bungkus.masuk je umah teus aku pecat tudung,basuh tangan dan MAKAN!!! Lapo.siyes lapo.huhu.cepat2 aku makan,solat,ciap2.pastu pegi sane balik.oh ye.arini aku keje ‘morning’.morning maksudnye pagi.ye..budak tadika pun tau.hehe.

Morning= 10pg-7mlm

Full=10pg-10mlm

PUKUL 2 PTG-7 MALAM

Lepas dah punch card,aku naik la kat atas kat tempat aku.tengok2,kelih2,pandang2.tipu.aku tengok tadek orang,aku lonely.hak3..semangat aku masuk keje awal.org lain tgh rehat2 ag..huhu..pastu adelah cashier baru tu naik.borak2 la jap ngn die.ramah jugak aku.walaupun aku ni pemalu tak bertempat.sile la bagi award.hahaha...award pemalu tak bertempat.hehe.lepas borak2,aku kemas2 lagi kasut.dah tadek keje agaknye aku ni.duk kemas2,susun2 kasut yang same je.hehe..pastu pagi tu,Kak Yen dah janji nak bagitau aku macam mana nak cari2 kasut kat stock blakang kalau customer nak.ala,yang macam korang pegi kedai2 kasut tu,korang mintak size lain,jurujual tu pun pegilah cari kasut2 berkenaan.macam tulah keje aku.lepas Kak Yen bagitau,ahh,,kacang je..small the pieces.haha.berlagak seyh.petang tadi ramai jugak la customer datang.bile ade customer syok la.bile tadek customer,penunggu terhebat aku!! Kui..kui..kui.. tak lame pastu.pukul 7!! Mase untuk balik.aku pun balik la.penat toksah nak cakap la.first time keje kot.baru aku tau betapa susahnye nak cari duit.aku malas nak cite banyak.ni pun byk skip.hehe..

Moral:

1) Jangan marah2 jurujual sebab die pun penat berdiri sepanjang hari

2) 2) Cari pengalaman keje dari awal.at least bile korang dah keje satu hari nanti,taklah merungut penat

3) 3) Jangan lupe layan customer aik2 walaupun anda penat.SENYUM

4) 4) Sebelum aku merepek.aku STOP

Salam sayang dari :


Comments

violetless said…
ala...comel...da keje kan?pasni leh banja...keja elok2...aja2
saya selalu gak marah juru jual dulu...sbb dorg tak buat kerja dengan baik...bila tnye saiz,dorg mula lah wat muka malas...tapi saya rasa jurujual kat shopping complex kat rumah saye je yg perangai cam tu..awk x kotttt..
Unknown said…
nanti iqa pergi settings - Permissions

bahagian add authors to letak kak zana punya e-mail

zanaju_on@yahoo.com

nanti kak zana cek,ok ;)
violet:hehehe..bereh3 ;))

nuyara:huhu..alhamdulillah la..nsb baik la mak sy dah pesan awl2..hehe

mommy:tenkiu kak :))
da send pon.
Unknown said…
hi iqa, kak zana boleh masuk blog iqa tapi xleh buat ape2, sbb xleh view bahagian edit html..nnt email je username & password blog iqa..y tadi tu, kak zana dh remove myself from admin dah :)

nnt ada masa kak zana lg tgk lg sekali ok :)
Tapak Kaki said…
1st day keje memang macam ni.. nasib baik tak da orang buli.haha
Syafrizal said…
bekerja bersungguh2
kena banyak bersabar hehe

Popular posts from this blog

life being as an accountancy student .

Resepi Tat Telur yang sedap memang sedap! :)

Resepi: Cornflakes Madu @ Honey Cornflakes