03 January 2011

Lemak Terlampau? Ada Tips Tak?


.Assalamualaikum.







Lemakkkk!! Siapa yang tak takut dengan lemak ni kan? aku? Dah biasa. Haha. Tapi siyes aku rasa nak operate buang lemak yang hampeh nih. Muehehe. Diet? Mestilah diet. Tapi kadang-kadang penat diet, aku sebat je apa pun. So, habis lah diet aku. Hehe. So, berdasarkan majalah REMAJA tahun lepas punye, ada  makanan yang akan bantu untuk pecahkan lemak-lemak yang tak guna nih.




TEH HIJAU





Kajian yang orang Jepun buat menunjukkan bahawa sesiapa yang minum sebotol ekstrak teh hijau selama tiga bulan berturut-turut boleh hilangkan lemak jauh lebih banyak daripada orang yang minum teh biasa. Wow. Ni aku rasa nak terai nih. Tapi penah minum jugak dulu Cuma rasanya, ya ampun..tawar! teh hijau ni tolong bakar lemak sebab ada zat katekin yang tugasnya untuk memanipulasikan tubuh untuk bakar kalori dan turunkan lemak kat badan nih. Hah. So,jum terai minum teh hijau nak?





BAWANG PUTIH







Eeuuww. Aku memang tak suka langsung bawang nih. Tapi bawang putih nilah jugak baik untuk turunkan lemak tau. ni sebab bawang putih ni ada Flavonoid yang mengandungi antioksida di mana Flavanoid ni jugak untuk kecantikan dan awet muda. Auuww. Lepas ni kalau tiba-tiba aku cantik je, tu sebab aku makan bawang putih lah tuh. Muehehe.ye ye je aku. TAPI, orang yang ada sakit jantung kena mintak nasihat doktor dulu tau. sebabnya..errr..

eh. ini ada vidoe gathering bloggers terengganu hari tuh. thanks ixbarr






p/s :  ini adalah entri auto post. Mintak maaf banyak-banyak, reribu riban lemon dan jugak strawberry sebab tak dapat nak blogwalking. Sem baru dah setat. Biasalah awal-awal ni busy banyak benda. Rerajin la tinggal komen supaya senang ai nak balas jejak u ol semua oke? Ala..boleh lah eyk. Hehe.

terima kasih sebab sudi baca. baca ke? eh.

37 Love Note (s):

adrinaqamarina said...

teh hijau tu rina dah buat! haha. sedap, rasa mint3 kan.

bawah putih tu tak tau la pulak. tapi salah satu khasiat ialah dye boleh kuatkan ingatan kte.

:)

~boy @ Mr. K~ said...

haha...
nak tahu rahsia nak jadi kurus... terjah entry lama aku...hik3

http://writetoboy.blogspot.com/2010/12/kawan-aku-dari-gemuk-jadi-kurus-nak.html

Tapak Kaki said...

exercise la kalau nak kuruskan badan.. majulah sukan untuk negara

Hanim Mahali said...

baru tau bawang putih boleh kurangkan lemak... tapi makan banyak boleh sebabkan badan bau tak sedap...
http://gadishanim.blogspot.com/2010/11/tinggi-metabolisme-badan-maintain-slim.html
*harap ini jugak dapat membantu*

Ain Zulaikha said...

heheh auto post pon okey what.. kan? owh, rupanya bawang putih pun boleh bakar kalori. kena cuba ni... hahahha jadi kering lah jawabnya nanti..

teh hijau tu nak dapat kat mana eh..

Lina said...

adusss klu nak kurangkan lemak ni kene nekad sungguh2 cam sy ni asik sparuh jln jer huhuhu

kembatolo™ said...

ahaha.. cuba terai stop nasi sebulan. kompem nampak terus hasilnye.. =)

FH said...

jogginngg~ haha

Sky Before Pinky said...

selamat tahun baru... salam persinggahan kembali..eak..nak kurus eak..takpe2 dah start sem kurus lah nanti hehe

Fariq said...

eh jangan buang lemak tu,,
bak sini bagi saya skit,,
daging pon boleh gak kalao nak bagi..

oh xoxo!! blog gosip terpanas.

The Bee And The White Roses said...

tetiba rasa nak join pulak gatharing blogger macam nih..sy blogger separa terengganu..ekekeke..

Raji berkata said...

owh
ptot la ak kurus
ak suka minum teh hijau rupanya
huahuahua..
=.=
err ada lemak tandanya sihat ok lah owh

Amanina Sofea said...

jgn risau la psal bdan tu..
mkn cili pun mmbantu jgak tp kalo trlebih mkn nnti kne buasir.. :)

mie said...

wow!!!
bagus hilangkan lemak..
kalo dibiarkan..
ssh nnti

mie said...

wow!!!
bagus hilangkan lemak..
kalo dibiarkan..
ssh nnti

Solihin Zubir said...

oh tidak..
sy kena kurgkan teh la ye.. sy kurg lemak.. hehe..

ehh.. sy nmpk cik tom la dlm video tu.. ;-p

zmah said...

Wah...tip nak kurus rupanya,bagus kalau sesiapa yang dapat amalkan.

tia of revenge said...

teh hijau yg jual kan kedai boleh?
tp rase minum minyak wangi =.=' erkk! x suke T__T kene tutop hidung la tia lepas ni kalau nak minum gak.. HAHA.

nora said...

lemak arghhhhhhh pergi ko
aku tanak ko ar lemakkkkk

aibaks said...

klu aibaks kan.. diet la penting.. insyaAllah..

Puteri Iqa Izyan said...

@adrinaqamarina

a'ah
rasa mint :P

wh. baguslah bwg putih. tp tak makan. hehe

Puteri Iqa Izyan said...

@~boy @ Mr. K~

huhu.oke. thanks ;)

Puteri Iqa Izyan said...

@Tapak Kaki

malas.haha

Puteri Iqa Izyan said...

@Hanim Mahali

yep2... thanks 4 da info ;)

Puteri Iqa Izyan said...

@Ain Zulaikha

haha. ain tak boleh. dah kurus dah :P

kat kedai2 biasa ada je :)

Puteri Iqa Izyan said...

@Lina

eyh.same lah kite.haha

Puteri Iqa Izyan said...

@kembatolo™

haaa.tau2.dah penah wat. huhu

Puteri Iqa Izyan said...

@FH

mula2 rajin lah. lama2? haha

Puteri Iqa Izyan said...

@Sky Before Pinky

slmt tahun baru jugak ;))

Puteri Iqa Izyan said...

@Fariq

haha.gud idea :D

Puteri Iqa Izyan said...

@The Bee And The White Roses

ala.boleh je sume.. huhu

Puteri Iqa Izyan said...

@Raji berkata

hahaha.kau memang cikeding lah.

Puteri Iqa Izyan said...

@Amanina Sofea

feveret tuh lada :P

Puteri Iqa Izyan said...

@mie

huhu.tau xpe. tulah nk buang nih :P

Puteri Iqa Izyan said...

@Solihin Zubir

hahaha.ye2 je :P

haa.ngurat2.. hee

Puteri Iqa Izyan said...

@zmah

hehe :P

misz molecule said...

jom iqa..
kite p joging ptg2.hehee

Copyright© All Rights Reserved Puteri Iqa Izyan