23 May 2010

diet oh diet...


.Assalamualaikum.

salam readers. . .

Hah! Ni masalah diet aku.aku asyik cakap nak diet je kan?hahaha…memang la aku diet.tapi,tak kenapa macam tak jadi je.haha..

Mak aku makin kurus,aku makin gedempol!! Haha.bile amek gambar sekarang,aku malu dah ak upload2.beyse aku aku amek side2 tepi je.haha.bukan apa,aku malu tengok badan aku macam tong deram ni hah.

Dulu,aku pernah la diet.dari 70kg turun ke 57kg (wah..slim gle kot).tapi tu sebelum SPM.

Lepas SPM kan cuti lame gile.kebetulan pulak aku mmg tak kerja langsung so,duduk rumah jelah.buat apa?makan la.pastu tido! Tu je keje aku selama berbulan-bulan cuti.kawan2 aku mostly ramai yang kerja.yela,nak jugak merasa pegang duit hasil kerja sendiri kan.lagipun cuti lame gile dan mmg membosankan.bukan aku tak mintak kerja,tapi orang tanak amek aku kerja.haha.

Lepas tu dari 57kg naik ke 60kg,62kg dan seterusnya.haha.mase aku masuk matrik(KMPh),berat aku dalam 66 jelah.sebab kat sana pun aku diet jugak la sikit2.tapi paling teruk berat aku naik(sampailah sekarang) masa kat tempat baru sekarang (UiTM Dungun).berat aku mmg naik mendadak.aku tak tau kenapa.nak kata makanan kat sana best,takdelah sebest time kat matrik.tapi tiap2 masa aku makan. Sekarang berat aku dah _ _kg (rahsie..haha).badan aku dah macam di pam2.sekarang tangah cuti sem lagi.kerja pun tidak.duk rumah je.lagilah badan aku macam ape tah.hahaha….runsing dah aku ni..



terima kasih sebab sudi baca. baca ke? eh.

11 Love Note (s):

ismi:nauratul nadiah said...

i'm on diet for ages too..
huhu
bile lah nak dapat berat yg diimpikan nih..huhu
yg brt trun byk tu buat cmne ek?

akuvision said...

senaman diiring dengan diet yang sihat, saya pun dulu ada masalah kegempalan tapi Alhamdulillah hari - hari jaga makan dan bersenam lebih kurang setengah jam di waktu pagi dan petang. Yang penting jangan skip breakfast.

p/s:- Berat saya pun naik masa kat UiTM Dungun ( 2001 ), makanan kat Terengganu murah dan sedap lagi - lagi kat warung tepi pantai belah hujung sekali.

cik noneng said...

nadiah:hehe.yeke?nmpk cam kuwos je skang ni?

yg leh trun byk2 tuh cz slalu jog ptg2..
pg mkn nsk.tghari mkn mee rebus..
pastu x mkn dah.kalau mkn pon kerepek2 jer.
huhu


akuvision:hahaha..idea awk tu bgs.hehe.
mknn kat tgnu murah??hehe..awk ske ke kdai kt hjug tu?
srvis die mcm pe tah.sy x suke g sne pon.huhu

akuvision said...

mungkin dah tukar owner, ye lah dah dekat 10 tahun

cik noneng said...

akuvision:hmm..yeke?mungkin kot..

adrinaqamarina said...

iqa,,,
cepat...
ambik tindakan kurus!
hik2...
prempuan bese la kan...
salu riso pasal berat...
heee

cik noneng said...

rina:hehehe.tau xpe.
rsau thp nk mati dah neh.hahahaha

Syafrizal said...

bersihkan usus... stabilkan metabolisme.. amalkan minyak zaitun

cik noneng said...

minyak zaitun??
mcm mne tu?

Joy Kalonas said...

salam cik putri iqa,

saya percaya bkn cik seorang saja yg ada masalah camni, tp semua org yg melalui alam Universiti akan mengalami masalah yg sama..

faktor utama? Gaya Hidup. Kita semakin sibuk dgn urusan belajar, exams, thesis, smpai tader masa nk meluangkan masa utk bersenam, utk seimbangkan balik 'makanan-makanan' yg kita dh mkn tu..

apa cara nak atasi masalah ini ek? ada 2 strategi, pertama cik kena turunkan dulu berat smpai ke tahap BMI yg normal (24). Tahu x rumus bmi? kemudian dari situ aim utk bakar semua lemak2 smpai lah turun ke berat yg sepatutnya..

strategi kedua, mantain. kita kena mantain berat tu dan caranya ialah seimbangkan apa yg patut kita seimbangkan. kalau kita mkn sket, maka kita seimbangkan balik dgn senaman yg sket (supaya tak jd terlalu kurus). kalau kita mkn byk, maka senaman pun kna byk2.. (supaya kita x jd terlalu gumuk)..

semua ni, kalau dlm bahasa mudahnya, orang kita sebut 'jaga makan'. Tp apakah yang dimaksudkan dgn jaga mkn? Adakah ia bermaksud kita 'mengharamkan' mknan seperti nasi lemak, roti canai, atau kuih2 tradisional kita? Persoalannya sampai bila?

P/S: kalau en. ejoy berbicara soal diet dan kesihatan, smpai esok pon tak abes.. hehe. visit my blog, i talk about how to lose weight, diet, etc.. lagi satu, sy bukan penjual brg jus mate 5, pil kurus atau sebagainya yg berkaitan bisnes terutamanya MLM. Saya adalah seorang BLOGGER =)

cik noneng said...

jay kalonas:very2 good explanation.tenx a lot :)
really appreciate it :)
i'll visit ur blog...

Copyright© All Rights Reserved Puteri Iqa Izyan